Sunday, August 1, 2010

Tipu Surat beli Komputer Elak dari Income Tax

benda ni mesti ramai yg buatkan? heheh amacam? ada berani? kalau sanggup buatlah lagi heheh






persoalan ana tentang situasi kebiasaanya penjawat-penjawat kerajaan yang membuat claim income tax bagi belian barangan seperti laptop, komputer dan sebagainya..kebiasaanya maksimun claim yang boleh dibuat oleh penjawat awam ini ialah RM 5000..persoalan ana bagaimana hukumnya bagi seseorang yang membuat claim tidak mengikut jumlah yang dibelinya.

Ana bagi contoh membeli harga laptop dengan harga RM 2699, tetapi utk claim income tax, letak harga RM 5000. Bagaimana hukumnya ustaz.

Ana tengok ramai sangat orang yang membuat seperti itu. Bagi ana ia tidak wajar kerana seolah-olah menipu, kerana jumlah belian barangan tidak seperti jumlah claim bg income tax.

Jawapannya

Sebagai seorang muslim yang mematuhi perintah Allah dengan menaati segala suruhan Allah dan meninggalkan segala larangan Allah. Islam juga melarang umatnya menipu, kerana menipu itu ada haram dan dosa. Sepertimana Hadis Nabi yang bermaksud :

“Barang siapa yang tipu daya bukan dari golongan kami”.

Hadis ini jelas dan terang, bahawa Islam tidak menggalakkan umatnya menipu dan jika menipu bukan dari golongan Islam. Masalah di atas ini, ialah masalah hukum dunia dan hukum manusia. Wajarkah kita mematuhi hukum manusia? Jawapan saya wajar, kerana ini merupakan hukum alam ataupun sunnatullah. Firman Allah yang bermaksud :

“Taatlah kamu kepada Allah, kepada Rasul dan kepada pemimpin yang mentaati Allah da rasul.”

Jika dipandang positif tentang income tax, ini merupakan hukum manusia dan tidak melanggar syariat Allah. Pada zaman pemerintahan Islam dahulu juga adanya cukai perlindungan bagi orang kafir dan orang Islam dikenakan zakat. Income tax ini dikenakan dan duitnya disalurkan untuk kegunaan awam, pembangunan negara, bayar gaji kakitangan awam dan sebagainya. Jelas di sini, income tax adalah untuk kegunaan yang berfaedah dan tidak digunakan ke arah kemaksiatan dan dosa.

Menjadi tanggungjawab rakyat negara ini membayar cukai, kerana kita adalah penduduk negara ini dan wajib mematuhi peraturan atau undang-undang negara ini. Jika ingkar dengan segala peraturan Allah, maka layaklah menerima hukuman atau tindakan negara. Firman Allah yang bermaksud :

“Dan bagi Allah jualah tunduk sujud apa Yang ada di langit dan Yang ada di bumi, dari makhluk-makhluk Yang bergerak serta Malaikat; sedang mereka (Malaikat-malaikat itu) tidak berlaku sombong takbur (daripada beribadat dan sujud kepadanya).” (An-Nahl : 49)

Berdasarkan firman Allah di atas ini, maka wajib kita semua mematuhi hukum yang dibuat oleh negara dan manusia yang mematuhi peraturan Allah. Tidak wajib bagi orang yang beriman mematuhi hukum yang jelas bertentangan dengan syariat Islam, kerana ia jelas bertentangan dengan Islam. Lazimnya hukum Allah itu bertepatan dengan hukum manusia, kerana Allah itu Tuhan sekelian Alam dan tuhan segala makhluk yang ada di ala mini termasuklah manusia.

Tidak wajar bagi orang yang menipu untuk melepaskan diri dari bayaran income tax dengan cara yang dinyatakan di atas. Kerana cara ini jelas menipu dengan memalsukan surat pembelian untuk melepaskan diri dari membayar income tax. Rezeki yang Allah bagi kepada kita semua adalah bukan hak kita, sebab itulah Islam mewajibkan umatnya membayar zakat dan mensunatkan sedekah.

Memang income tax ini adalah undang-undang manusia, tetapi kita kena ingat ini adalah ketetapan dan ketentuan Allah kepada semua manusia. Hal ini jelas dalam rukum iman yang terakhir iaitu percaya kepada qada’ dan qadar Allah. Maka bagi orang yang lari dan menipu tidak membayar income tax adalah dosa dan lari daripada sunnatullah.

http://ustaznoramin.com

No comments:

Post a Comment