Monday, May 24, 2010

MALAIKAT JIBRIL, KERBAU, KELAWAR DAN CACING

assalamualaikum....insaf betul pakcik bila terbaca cerita ni dlm berita minggu hari ni- 23/5/10....
erm....kenapa insaf ....1. binatang pun tau bersyukur dgn apa yg Allah dh tentukan.....2..binatang pun tak nk jadi manusia pasal takutkan dosa jika tidak beriman....tapi manusia tk pernah pun fikir ( atau pn malas nk fikir) ...sebab tu umat Nabi Muhamad s.a.w tk kisah pun buat dosa....bila dh tk kisah psl dosa maka byklh maksiat yg berlaku.....org islam skrg bangga buat dosa...minum arak, judi, dadah dh berzina....nauzubillah....pada pakcik...kita kena mencegah dulu perkara2 yg mungkar ni...mcm pepatah org putih...prevention is better than cure....tapi org zaman skrg ni buat dulu perkara mungkar....lps tu baru nk dirawat...mmgle susah...cubalah semua org tau batasan...mesti senang kan?...contohnya kalau dh tau benda tu haram , jgnlh dibuat...di sini pakcik nk ingatkn diri pakcik dan juga sahabat pakcik ...agar jaga batasan yg ada....jgn dilepasi batasan tu....insyaAllah mesti Allah akan pelihara diri kita...yg penting kita mesti sentiasa mengingatiNya......jgn dilayan perasaan yg bkn2 tu......benda yg tak elok ni akan jadi barah kalau kita biarkn terus menguasai diri kita......ya Allah ya tuhanku....Engkau peliharalah keluargaku, sahabatku, muslimin dan muslimat dari segala perbuatan keji dan mungkar dan jadikanlah kami golongan org2 yg beriman...amin

MALAIKAT JIBRIL, KERBAU, KELAWAR DAN CACING



Suatu hari Allah S.W.T. memerintahkan malaikat Jibri A.S. untuk pergi menemui salah satu makhluk-Nya iaitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau apakah dia senang telah diciptakan Allah S.W.T. sebagai seekor kerbau. Malaikat Jibril A.S. segera pergi menemui si Kerbau.

Di siang yang panas itu si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril A.S. mendatanginya kemudian mulai bertanya kepada si kerbau,
"Hai kerbau apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah S.W.T. sebagai seekor kerbau". Si kerbau menjawab, "Masya Allah, Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah S.W.T. yang telah menjadikan aku sebagai seekor kerbau, dari pada aku dijadikan-Nya sebagai seekor kelawar yang mandi dengan kencingnya sendiri". Mendengar jawaban itu Malaikat Jibril A.S. segera pergi menemui seekor kelawar.

Malaikat Jibril A.S. mendatangi seekor kelawar yang siang itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah goa. Kemudian mulai bertanya kepada si kelawar, "Hai kelawar apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah S.W.T. sebagai seekor kelawar".
"Masya Allah, Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah S.W.T. yang telah menjadikan aku sebagai seekor kelawar dari pada aku dijadikan-Nya seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah, berjalannya saja menggunakan perutnya", jawab si kelawar.
Mendengar jawaban itu pun Malaikat Jibril A.S. segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.

Malaikat Jibril A.S. bertanya kepada si cacing, "Wahai cacing kecil apakah kamu senang telah dijadikan Allah S.W.T. sebagai seekor cacing". Si cacing menjawab, " Masya Allah, Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah S.W.T. yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing, dari pada dijadikaan-Nya aku sebagai seorang manusia. Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal sholeh ketika mereka mati mereka akan disiksa selama-lamanya".

No comments:

Post a Comment